Kritik mot att spela datorrollspel

Det finns många föräldrar som är oroliga för att deras barn spelar datorrollspel. Även om det är sant ingenting ska göra i överdrift, så beror denna oro till stor del på hur press och media framställer datorspel. En gammal stereotyp av spelare är att det är en socialt isolerad tonåring som spelare i ett mörkt rum. Sanningen kan inte vara längre bort från sanningen med tanke på hur populära datorrollspel blivit. Numera spelar såväl män som kvinnor med olika personligheter och i alla åldrar.

Till skillnad mot den gamla bilden av datorrollspel finns det ett antal viktiga fördelar med denna spelgenre, vilka inkluderar:

• Förbättrar spatial förmåga och rymduppfattning.
  • Ger möjligheten för ensamma människor att lära känna nya vänner och träna social kompetens.
  • Utvecklar kritiskt tänkande och förmågan att lösa komplexa problem.
  • >Ökar empatin och förståelsen för annorlunda människor när du intar rollen som en fiktiv karaktär.

Fördelar och nackdelar med en fiktiv karaktär

Vissa kritiserar datorrollspel för att avskärma spelaren från verkligheten. Det är sant att de uppmuntrar spelare att inta rollen som en fiktiv karaktär som kan skilja skilja sig mycket från spelaren riktiga personlighet. Dessutom kan spelaren spela denna fiktiva roll i timmar, dagar eller till och med år, tillsammans med andra spelare som intagit sina respektive roller i den virtuella spelvärlden. Kritiker menar att denna roll kan kännas mer bekväm än den roll som personen har i verkliga livet. På så sätt kan det bli beroendeframkallande att spela och leda till att störa ansvaret för uppgifter i verkliga livet. Å andra sidan finns fördelen i att kunna uppleva hur det är att vara en helt annan person. Det kan utveckla förståelse för hur det är vara att vara annorlunda än den man själv är.

Relaterade inlägg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *